Gildeslagers en Uw Slagers zullen elkaar voortaan vaker ontmoeten. Tijd voor een kennismaking met twee Gildeslagers: Willem Markus en Marcel Pijnenburg.
Meer rust en omzet
Gouderak telt slechts 2500 inwoners. Toch heeft Gildeslagerij Markus dit jaar flink uitgebreid, vertelt Willem Markus. “Ik merk hoe trots onze dorpelingen zijn op hun slager! Daar word je blij van.”
Samen met zijn vrouw en zijn zoon Peter zwaait Willem de scepter over de slagerij die in 1970 door zijn vader is opgestart. Ook hier groeit de vraag naar verse- en vlug-klaar producten. Zo blijf je mee ontwikkelen, lacht Willem. “Toen vorig jaar het pand naast ons vrij kwam, besloten we dan ook uit te breiden van 90 naar 180m2 met 12 meter frontbreedte. Echt alles is vernieuwd. Daarbij behield ik de regie. Ik werk graag met ondernemers uit de buurt. En de designer, loodgieter, elektricien en Smeva kwamen gewoon langs als het nodig was, ook tussendoor. Het liep gesmeerd. Tijdens de verbouwing hadden we een ‘noodwinkel’ in het winkelcentrum. Mensen waren nieuwsgierig en kwamen graag kijken en kopen. De omzet ging door én het was leuk.”
Bewust betaalbaar
Willem heeft de luidruchtige diepvries verruild voor een zelfbedieningsmeubel. “Daarmee hadden we al een tijdje succesvol geëxperimenteerd. De clou is dat je de producten moet prijzen. Ik zorg dat mensen voor basisartikelen komen, dan nemen ze vanzelf wat extra’s mee. Populair zijn bijvoorbeeld onze aanbiedingen van gevulde stokbroden en stokjes saté. In de toonbank leg ik ook voorgeprijsde impulsartikelen zoals vacuüm verpakte kiprollades. Mensen kopen meer als ze zien wat het kost. Eerlijk gezegd wil ik dat zelf ook altijd weten. Kijk, we zitten naast de Coöp en consumenten moeten kiezen welke deur ze nemen. Bij ons lokken de warme ‘sjoelschijven’ en de huisgemaakte salades. Bovendien kiezen we bewust voor betaalbaar. Wij hebben zeven kinderen en ik zou me schamen als iemand met veel kinderen z’n boodschappen hier niet zou kunnen betalen.”
Omzet
De klanten genieten van de rustig ingerichte winkel met veel zwart en hout. Rechts van de toonbank en het verkoopmeubel is een grote kookhoek met Rationals. Willem: “Daarin zit altijd wel iets aanlokkelijks. Beroemd zijn de gekookte- en leverworst zoals mijn vader maakte, en onze verse grillworst en Gouderakse kipsalade. Ik maak soep, nasi en bami, noem maar op. Die maaltijden gaan we zeker uitbreiden. Sinds de verbouwing besteden m’n klanten meer. De omzet door de week is ietwat gestegen en de zaterdagen zijn bijna verdubbeld. Inmiddels experimenteren we met producten als tomahawk. Er wordt over gepraat en dat is gunstig. Zo blijven we in beweging.”
Goed vlees en goede sfeer gaan hand in hand
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, meent Gildeslager Marcel Pijnenburg uit Gilze. “Ik zing en fluit alle 40 jaar dat ik slager ben, zo leuk vind ik dit werk.”
In 2000 vestigde Marcel zich in Gilze, in 2009 ging de winkel op de schop. Met als resultaat een strakke winkel met hoogglanzend zwarte tegels, een crèmekleurig plafond en okergele wanden. Het ontwerp is mede bedacht door zijn vrouw Natasha en de winkel is ingericht met 7 meter toonbank, 5 meter wandmeubel en 2 diepvrieskasten.
Pijnenburg behoort tot de slagers die hun ambacht telkens weer prima onder de aandacht weten te brengen. Dat hij tot de top 10 behoort van de Spareribs Trophy 2021, georganiseerd door de KNS, draagt daaraan ook nog extra bij. Marcel: “Maar ook nemen we altijd tijd voor onze klanten, houden van een praatje en zorgen voor gezelligheid.”
Passie voor de BBQ
Marcel is liefhebber van barbecueën en wat begon als hobby groeide uit tot specialisme. “In 2017 werd ik erkend pittmaster en braaimeester, en sinds 4 jaar ben ik dealer van Black Bastard. Sinds vier jaar organiseer ik allerhande BBQ-workshops. Op ons terras staan standaard acht verschillende BBQ’s. Meestal nodig ik een pittmaster uit voor de vuren en een braaimeester om het vlees en de gerechten te bereiden. We koken zelfs op braais en op kolen in de grond. In de winkel krijg ik er niet direct meer klanten door, maar wel trouwere klanten. De mensen weten dat ik ondertussen meer van vlees bereiden weet dan de gemiddelde vleeseter. Jaarrond regel ik grote stukken vlees en specialiteiten. Ik heb een speciale app-groep voor BBQ-ers en ben altijd op zoek naar mooie stukken vlees, zoals wagyu en black angus. Via de app weet ik dan hoeveel vraag er is. Mijn liefde voor barbecueën en alles wat daarbij komt kijken zorgt voor bijna 50 procent van onze winkelomzet, en dat percentage groeit alleen maar. Steeds meer mensen weten het en komen van heinde en verre hier naartoe.”
Gildeslager omdat
Marcel werd Gildeslager vanwege de kennis en informatie aldaar. “Wij startten destijds de nieuwe worstmakerij op en wilden iets om op te kunnen terugvallen. Ik vind het prima dat Gildeslager en Uw Slager nu samenwerken! Uw Slager heeft een enthousiast team en ik ga graag de samenwerking aan. Ik verwacht veel van de regioavonden, van de thema’s en de onderlinge interactie. Het is goed om af en toe bij elkaar te komen. Beide brancheorganisaties bieden veel algemene kennis en kennis delen is precies wat ik wil. Daarbij hoeft niemand me op te dragen wat ik ‘moet’ - daarvoor ben ik niet zelfstandig geworden. Daarom voel ik me bij deze brancheorganisaties op m’n plek.”